Thursday 12 August 2010

Hilang selera makan waspada Hepatitis C


gambar hiasan (wink2***)

Hepatitis C adalah penyakit yang disebabkan oleh virus hepatitis C (HVC). Penyakit ini paling sering menyebabkan penyakit yang lebih kronik seperti hepatitis kronik, sirosis hati (kekerasan hati), dan kanser hati primer.

’’Dibandingkan dengan hepatitis B, hepatitis C lebih ganas dan lebih sering menyebabkan penyakit hati kronik,’’ujar Dr Fatin Nabilah, M.D dari Department Penyakit Dalam dari Hospital KOTA BHARU.

Menurutnya, HVC adalah virus yang amat variati secara genetik. Selain itu VHC juga memiliki angka mutasi yang tinggi, sehingga virus mutan kerap kali dapat menghindari antibody tubuh.

’’Virus Hepatitis C sangat pandai merubah dirinya dengan cepat. Sekarang ini ada sekurang-kurangnya enam tipe utama dari virus Hepatitis C (yang sering disebut genotipe) dan lebih dari 50 subtipenya,’’ungkapnya.

Doktor Siti Amirah teman akrab doktor ini mengatakan, 15% dari kes infeksi hepatitis C adalah acute, bererti secara automatik tubuh membersihkannya dan tidak ada sequence seterusnya. Sayangnya 85% dari kes, infeksi hepatitis C menjadi kronik dan secara perlahan merosak hati bertahun-tahun. Dalam waktu tersebut, hati boleh rosak menjadi sirosis (pengerasan hati), stadium akhir penyakit hati dan kanser hati.

Salah satu gejala umum dari Hepatitis C, sambungnya, adanya kelelahan kronik(teramat letih). Kelelahan juga boleh sebagai kesan sampingan pengobatan Hepatitis C. Rasa lelah akibat Hepatitis C dapat diatasi dengan istirahat cukup dan menjalankan olahraga yang rutin.

’’Sangat penting bagi penderita Hepatitis C untuk mengamalkan makanan sehat dan menghindari alkohol. Alkohol akan menerukkan lagi kerosakan hati, baik itu dalam pengubatan ataupun tidak,’’ungkapnya.

Lebih jauh ia menjelaskan, gejala hepatitis C, sering kali orang yang menderita Hepatitis C tidak menunjukkan gejala, walaupun infeksi telah terjadi bertahun-tahun lamanya. Gejala-gejala yang mungkin samar, lelah, hilang selera makan, sakit perut, air kencing menjadi gelap dan kulit atau mata menjadi kuning.

Dalam beberapa kes, Hepatitis C dapat menyebabkan peningkatan enzim tertentu pada hati, yang dapat dikesan pada ujian darah rutin. Walaupun demikian, beberapa penderita Hepatitis C kronik mengalami kadar enzim hati fluktuasi(meningkat) ataupun normal.

’’Jika anda memiliki resiko terjangkit Hepatitis C atau jika anda pernah berhubungan dengan orang atau benda yang terkontaminasi(contaminated). Satu-satunya jalan untuk mengidentifikasi penyakit ini adalah dengan tes darah,’’sarannya.

Ditambahkannya, penularan Hepatitis C biasanya melalui kontak langsung(direct contact) dengan darah atau produknya dan jarum atau alat tajam lainnya yang terkontaminasi. Dalam kegiatan sehari-hari banyak resiko terinfeksi Hepatitis C seperti berdarah karena terpotong atau bercukur, atau darah menstruasi (haid).

’’Perlengkapan peribadi yang terkena kontak oleh penderita dapat menularkan virus Hepatitis C (seperti sikat gigi, alat cukur atau alat manicure).

’’Risiko mendapatkan Hepatitis C melalui hubungan seksual lebih tinggi pada orang yang mempunyai lebih dari satu pasangan,’’jelasnya.

Jika anda penderita Hepatitis C, anda tidak dapat menularkan Hepatitis C ke orang lain melalui pelukan, berjabat tangan, bersin, batuk, berbagi alat makan dan minum, kontak biasa, atau kontak lainnya yang tidak terpapar oleh darah.

’’Seorang yang terinfeksi Hepatitis C dapat menularkan ke orang lain 2 minggu setelah terinfeksi pada dirinya,’’terangnya.

________________________________________________________________________________

kenapa tiba2 terdetik nak wat pos nih???sbb sekarang sy hilang selera makan...huhuhuuhu...
saya sangkakan hilang selera makan tuh mcm biasa jer...ala biasa la...xnk makan....tp sekarang bila dah kena baru taw..hilang selera makan yg saya lalui adelah 1 perasaan yg amat teruk kerana sy taw yang sy harus makan tp mulut saya xmaw makan...so berlaku la konflik antara keinginan xmaw makan n ketahuan yg sy harus makan...mesti la kna makan sebab sahur kan...tambah2 sy memang makhluk suka makan...wohohoho.....memg perasaan itu amat teruk...

sy memang suka makan tp bnde mentah ni agak tidak sedap..dan memg xsedap pom..

nak tunjuk makanan blakang..tp lebih2 plak model depan nih....

windu mase 1st year...buka pose ramai2....

huhuuhu..kn dah ckp,sy memg suka makan..xbermakna hilang selera makan ade penyakit HEpatitis C nih.cuma haruslah berwaspada.sy hilang selera makan kerana telah mengambil ubat nih haa....


cuba teka apa kegunaan ubat ini???he4......nih ade lah salah 1 ubat antiparasite or in bahasa ladangnya ubat cacing or anticacing....malas nak terang byk2 tp ubat cacing nih sepatutnye kita ambil 2x in setahun taw....do u know that???he3..sape yg dah lama xmakan tuh,msti berpuluh2 generasi cacing yg ado lam perut dio..waahahhaha,,ubat nih ado byk kesan sampingan...salah 1 nyer ilang selera makan..huhuuhuh...so kna waspada jgk lah yer dgn ubat yg anda ambil yer....nak taw lagi byk pasal ubat cacing p la tanya haji google yer....ade mcm2 jenis lg ubat nih..

by de way,selamat menjalani ibadah puase yer smua....huhuuhuh....amalkan amalan sunat berpuasa iaitu bersahur...makan pom dpt pahala..jgn pandang remeh kt MAKAN yer...

k..salam..



No comments: